Semestertripp

Kom hem igår kväll, efter att ha varit på resande fot sedan tidig lördagmorgon. En semester som kanske inte har bjudit på det där kanonvädret som man önskar sig, men det har varit alldeles perfekt för våra sightseeingaktiviteter. Vi har nämligen varit på Öland och hunnit åka runt hela ön, från Långe Erik i norr till Långe Jan i söder. Har bott på en camping i Köpingsvik i tält, som har hållit för de regnskurar som har kommit. Dock så höll mitt liggunderlag inte luften så bra sista natten =)

Mellan fyrarna i norr och söder så har vi varit i Borgholm, fin och mysig liten stad med en trevliga små affärer och cafeer. En hamn där det huserade några mäktiga båtar, som gjorde Stefan alldels stum. Slottsruinen i Borgholm, intressant och fascinerande att se. Dock så var guiden kanske lite väl mycket, sponsrad av Läkerol och tydligen inte av Scandia, vilka hade gjort ett bedrövligt jobb på ruinen för ett par år sedan, vilket vi allt fick höra. Böda sand stor, gigantisk stor strand och en lika mäktig camping. Tog en tur till Solliden, men det var en besvikelse som hette duga. Man fick ju inte ens se slottet, var bara en park med en massa blommor man betalade in sig för att få se! Så istället för blommor, så åkte vi till Ölands zoo en dag å tittade på djur i bur. Sedan åkte vi bland annat förbi några minnesmärken som satt sina spår på ön, som Karlevistenen, en kyrkoruin, Ekeby borg (en riktig borg, men vi tittade bara på utsidan), en massa väderkvarnar (vi tyckte att de var många, men det är bara ca 350 kvar av ca 3500) och så det stora allvaret, det savannliknade landskapet i söder.

Sen fick vi se hur alla jordgubbar hamnar i de där fina pappaskarna i affären! Såg en stor bred vagn där det låg ett tiotal personer på mage, med huvudet och armarna hängande utanför så pass att de nådde ner till marken för att plocka jordgubbarna. Vagnen gick sakta framåt medan de stackarna låg där och plockade. Usch så hemskt det såg ut!

Allt sammanslaget så har det varit en kanonsemster, Öland kan jag verkligen rekommendera. Kan tänka mig att åka tillbaka någongång. Sen på hemvägen stannade vi till i Vimmerby. Nöjde oss denna gång att gå å titta vart Astrid hade vuxit upp, får ta allt det andra en annan gång =) Natten tillbringade vi sedan i slottsflygeln i Vadstena. Ni kan tro att det då var härligt att sova i en riktig säng! Vadstena har vi varit i förut, men det är ett så mysigt ställe att man kan åka dit varje sommar =) Så igår var målet Hudiksvall, men vi stannade i Valbo och shoppade lite och hann med IKEA åxå =) Största grejen som fick följa med hem var Guitar Hero =) Stefan har redan blivit en hero =) Jag har provat en kort sväng, men har insett att jag kommer att behöva lite träning =)

Idag, torsdag, så har det var varit ganska bra väder. Har bara tagit det lugnt. Cyklade ut till Sunnanbäck, skönt med lite motion efter ett par riktigta lat-veckor. Satt ute i solen lite å drack lite kaffe, medan de andra jobbade på och slet =)

Lite bilder från semesterna kommer här:
Långe Erik, bredvid långe Stefan =)  Långe Jan i söder.  Stefan lycklig, har just sett en båt!  Borgholmslott - vackert fastän det är lite mer en ruin nu.
Hit men inte längre! På Solliden fick man inte ens en liten skymt av slottet. De mest bortkastade 70 kronorna på hela semestern!   Karlevistenen å jag.

Än är det inte alla som vet, men det börjar nog sprida sig =)

Dags att slå rot i tv soffan för kvällen, kanske göra sig nått gott att knapra på =)

Ha det! / Sara

Så var man här då!

Tänkte att det var dags att skaffa sig en blogg med tanke på vad som ska komma skall =)  Eftersom jag inte än har gett mig in i Facebookvärlden, trots påtryckningar, så är ju detta med bloggen ett stort steg i rätt riktning och ett sätt att visa att jag inte är helt anti - anti till sidor/konton där man måste vara aktiv å vara inne och uppdatera hela tiden. Men som sagt, nu är det kanske dags att ge med sig lite =)

Så välkommen till min blogg!

Kan ju börja med att dra historien bakom mitt bloggnamn. Det var nämligen så att "Hannemagga" var det namn som min storebror gav mig när han presenterade sin lillasyster för folk när vi var små. Kanske inte helt taget ur luften, eftersom jag heter Hanna Sara Magdalena - alltså Hannemagga.

Välkommen till min nya blogg!