Snart börjar ju allvaret!

Denna vecka så började vardagen igen och nu för sista gången. Slut på alla semestrar och om bara tre veckor så börjar inskolningen på dagis! Fy, har det redan gått över ett år sedan jag jobbade senast?! Var föresten förbi Siri å Eskils dagis igår, bestämde dag och tid för inskolningen och fick kika runt i lokalerna samt träffa inskolningsfröken =) Det hela slutade med att Siri inte ville gå hem och Eskil traskade runt bland de andra barnen, som om han inte gjort annat! Det känns ju skönt i alla fall. Sen så kan jag inte låta bli att tycka att det kommer att bli hemskt att lämna barnen, lämna dem hos främlingar till en början. Det kommer nog inte att gå nån nöd på dem, det tror jag inte, men tycker ju att Eskil fortfarande är liten ju! Siri kan ju prata för sig å är ju inte alls blyg av sig. Det är ju inte Eskil heller, men han kan ju inte prata och göra sig förstådd på samma sätt som syrran ju! Men å andra sidan så har han ju just syrran med sig! Hoppas att de kan ta hand om varandra om det behövs!

Jaja, nog om det! Vi har ju hunnit med en hel del de senaste två veckorna. Barnens mormor och morfar var här nästan en vecka och fick mycket tid med barnbarnen =) Jag passade också på att gå till frisören då och sen så firade jag och Stefan vår 4 åriga bröllopsdag med att äta middag ute själva! Första gången sedan Siri kom! Det var väldigt trevligt och barna hade varit så snälla med mormor å morfar =) Så tack för trevliga dagar, barnvakt och grejer som barna å jag fick! =)

Bananpaus nere på Maln vid sjörövarskeppet =) Sen fikapaus på vår utflykt till storloppis i Bricka. Å jag med nya håret =)

Vi har även haft besök av min kompis med familj från Örebro. Hade en väldigt trevlig helg tillsammans med grillning, en massa busande och tjejsnack =) Hoppas vi ses snart igen! =)

En natt sov vi i stugan i Sunnanbäck. Stefans föräldrar har en nyrenoverd gäststuga på tomten, så det är väldigt lägligt att ta en minisemester inte ens 2 mil från ens eget hus =) De har en strandtomt också, så barna bada å sen efter middag blev det premiärtur med båt både för Siri och Eskil. Började med att ro, men sen så åkt motorn på och det uppskattades av alla =)

Förra veckan så gjorde vi en ännu kortare, avståndsmässigt, övernattning. Vi sov i tält på vår egen gård! =) Har ett väldigt stort tält, ett sånt där där man rymmer ett campingbord i. Siri å Eskil tyckte att det var väldigt roligt och spännande. Tidigare under dagen åt vi lunch i tältet och trots att det var väldigt spännande så gick nattningen över förväntan. Fick i och för sig läsa ut hela " Visst kan Lotta cykla", men efter det så somande Siri, Eskil hade redan knoppat in. Sen sov de faktiskt till 6.40, så det var inte allt för tidigt i alla fall =)

Eskil äter sina plättar själv ute i tältet och sen bilder på ett par nyvakna barn!

Ja, det var väl i stora drag vad som har hänt sen sist, men jag får ju inte glömma att säga välkommen hem till brorsan, som är hemma i Sverigen på en semestersväng! Han kommer förbi oss också på tillbakavägen sen, så det ska bli riktigt roligt att ses, var ju över ett år sedan sist ju!

Försökte få nån bra bild på mig å barnen, gick väl sådär! Sen strandbilder tagna en kväll förra veckan, när vi hade planer på att grilla på stranden, men det slutade med att vi åt på restaurangen istället. Sen blev det såklart ett kort dopp också - för barnen! =)

Nä, dags att sova en sväng!

Skogstur

Igår begav vi oss ut i svampskogen med personlig guide, Krille ledde vår lilla exkursion =) Hittade dock ingen svamp, men en massa annat =) Mogna smultron blev en höjdare hos barna. Siri gick delvis själv, blev till att bära där det var allt för blött. Eskil satt i en bärsäck på min rygg. Lånade en av en kompis å det var tur det, för utan den hade det nog blivit rätt så jobbigt. Hittade även blåbär, nog för att de behöver några dagar till för att mogna på sig. Omogna lingon å hallon fanns det också gott om och sen det mest sensationella - vi hittade hjortron! Tala om guldställe! =) Avslutade turen med fika hos Krille å fick se hur fint han har fått det i huset sitt! =)

Eskil han fick bara hänga med =) Siri gillade att plocka, å kanske mest äta, blåbär. Krille gillar inte direkt närkontakten med de andra små blodsugande gästerna, som redan var i skogen när vi kom.

Smått å gott! =)

Idag har vi förberett inför att mormor å morfar ska komma. Tvättat en massa, gäller att passa på medan man kan hänga ut det, torkar så dåligt inne på sommaren. Så nu är det i princip tomt i tvättstugan, skönt det. När Stefan kom hem så snickrade han klart det sista på panelbytesprojektet - så nu är det bara lite målning kvar! =) Vi hann med en sväng ner till stan på cykel innan läggning, blev visst en glasspaus också innan det bar av hem igen =)

Premiär för Eskil att äta pinnglass alldeles själv - å det gick ju jättebra! Sen hade Siri å Eskil en rafflande fotbollsmatch, vem som vann är fortfarande oklart! =)

Njut av solen när den väl är framme!

Mer semester

Har hunnit med några småtripper sedan sist. Var till Furuvik med familjen Hallgren-Engman förra veckan. Hade väldigt bra väder, sol och inte lika varmt som förra året. Tittade på de flesta djuren, fick till och med en extra föreställning av en liten orm inne på känguruområdet - till Jennies stora förtjusning, eller hur det nu var =)

Barna var inne och klappade getterna, stortjejerna tyckte det var mest roligt, medan Eskil blev aningens rädd när en get, i hans ögon började jaga honom =) Han var snabbt uppe i min famn, innan geten kommit ikapp och det visade sig sedan att geten inte ens hade ögonen för Eskil =) Ja, det är inte alltid lätt att vara liten.

Jag, Jennie och tjejerna åkte runt på en kort båttur, vilket var tokroligt redan från det att vi klivit i. Bättre snurr på båten tror jag ingen hade, jag å Jennie hade känsla för det där! =) Siri blev lite rädd mot slutet när vi åkte in i en grotta och det började åska å blixtra, men det gick bra till slut ändå!

Karusellåkning blev det också. Eskil fick åka en bil å han var överlycklig! Siri hann med lite av varje, vanlig karusell, berg å dalbana och miniflyg. Hon hade nog kunnat åka hela dagen om hon hade fått! =) Till å med jag och Jennie åkte, berg å dalbanan version större än den jag åkt med Siri innan - å hade vi haft åkband, så hade det nog blivit ett varv till! Skoj var det! =)

Innan hemfärd så hann vi bada också, men i och med att barnpoolen inte är uppvärmd och Siri höll på att bli förkyld, så blev det bara ett kort dopp. Jag lämande med varm hand över badningen till Stefan =) Han fick byta om och doppa sig med barna i den stora bassängen också!

Sen har vi hunnit med att se på fler djur, svenska djur, på Järvzoo. Även denna sväng hade vi tur med vädret. Nu de senaste dagarna så har det varit så dåligt väder, regn å åter regn. Men i onsdags så chansade vi och drog till Järvsö - och det visade sig vara smart, varmt och uppehåll, perfekt med andra ord! Hade en trevlig dag och båda barna uppskattade utflykten! Fick se älg, varg, ren, ugglor i massor, men tyvärr så tog sig björnarna en tupplur när vi gick förbi!

Igår blev det spontanstädning av huset, skönt att få det gjort innan helgen! Sen grillning hos familjen Hagström-Iggström. Hade två väldigt trötta barn när vi kom hem, Eskil hann till å med somna i bilen hem! Men vi hade en trevlig kväll med gott sällskap å god mat!

Lite pyssel här hemma har vi också gjort. Gavlen ut mot vägen är ju klar å ställningen är borta. En inte allt för trevlig incident skedde när den revs, men som tur var så slutade allt bra. Stefan rev ställningen själv å hade en våning kvar att riva, när han skulle ta bort en bräda, backar och tar ett steg bakåt och glömmer bort att han tagit bort golvet där. Han ramlar ca 3 meter ner på rygg, rätt ner i rabatten - och nä, den klarade sig inte bra! Stefan däremot rev klart och for sen en sväng på akuten, mer för att få det dokumeternat i fall det skulle bli nått sen, för han kände sig bra under omständigheterna. Dock så tog de väldigt allvarlig på sånt där, så han blev kvar ca 2 timmar och fick inte gå förrän alla svar från röntgenundersökningarna hade kommit! Allt var ok!

Idag har han börjat med sista etappen i penelbytet, ena långsidan. Så snart är allt klart på utsidan av huset. Jag har gjort lite invändigt. Har piffat till Siris rum. Tapetserade en fondvägg, långväggen mot sentaket. Tog bort all gammal tapet, eller det som gick i alla fall. Fick se alla 4 lager tapet som satt under den befintliga målade ytan, har ju blivit aningens ljusare å trevligare nyanser sedan 70-talet kan jag ju säga =) Sen öppnade vi upp till kojan som Siri hela tiden haft i sitt rum, utan att veta om det! Bytte ut en hylla mot två vita kubhyllor från IKEA. Så med små förändringar, så blev det sammantaget en ganska stor förändring i rummet, vilket uppskattades av den unga damen =) Siri trodde att det var hennes födelsedag när vi visade henne sitt nya rum =) " Grattis på födelsedagen" gick hon runt å sa =)

Eskil ska också få sitt rum tillpiffat snart, ska bara få ner den astugna futonsängen som står där just nu. Den är i och för sig jättebra, med tanke på att vi behöver den minst två gånger per kväll/natt, när vi söver och söverom honom, men den ska bytas ut mot enbart en madrass.

Fler stora saker som har hänt är att Siri numer även är utan blöja på natten! Det har gått jättebra, inga större olyckor alls faktiskt. Dock så gäller det att påminna henne ibland om att gå på toa, vilket vi var lite dålig på igår när vi var å åt middag, så då hanns det inte till nån toa, men det är första gången på flera veckor som det händer en olycka! Stortjejen våran! Hon klär dig också själv på mornarna, vilket ibland kan reslutera i fina kombinationer =) Det gäller att ligga steget före och hinna föreslå något och sedan sälja in det bra också, för ibland så är det tvär-nej till alla kläder som man tar fram!

Eskil, den klätterapan, han har bestigit soffan och köksbordet bland annat =) Soffan klättarar han upp å ner i hur lätt som helst nu och har till å med trillat ner några gånger, men snabbt är han uppe igen =)

Stefan börjar jobba igen på måndag, fy vad snabbt denna månad har gått! Men som tur är så är han ju ledig en vecka till sen. Å sen är det snart dags för mig att börja jobba! Snart är det dags för inskolning på dagis också, spännande och skrämmande! Som tur är så kommer de inte att behöva vara så långa dagar där och dessutom hellediga en dag i veckan. Så det kommer att rör sig om ca 4 timmar 4 dagar i veckan, vilket jag hoppas kommer att fungera bra, både för dem å för oss.

Jaja, nog för denna gång, ska ju hinna ladda upp några bilder också!

Simma lugnt!

Semester

Ja, får nog säga att det är semester både här och där nu, både Stefan å bloggen verkar i alla fall vara lediga =) Nåväl, ska försöka mig på en uppdatering, men kommer nog att glömma hälften, fast å andra sidan så vet ni ju inte det =)

Jaja, slutdravlat! Stefan är nu inne på 3:e veckan, är ledig denna å sen en till. Å sen jobbar han en å är ledig en igen. Så har har rätt bra semester ändå. Jag är ju ledig till och med 3:e september, sen börjar allvaret med jobb och dagis! Idag fick vi föresten ett väldigt trevligt samtal från kommunen - vi får den förskola som vi önskat! Var först hänvisde till en på andra sidan stan, men det ordnade sig till det bästa tillslut! Sommaren är räddad! =)

Här hemma har nu gaveln ut mot vägen blivit omklädd upptill, är numer grå och ovanför Siris och Eskils fönster sitter det till och med markiser. Vi hoppas att det kommer att hjälpa att sänka temperaturen i deras rum på somrarna. Blir upp emot 30 grader där när solen har legat på hela dagen!

Sen har vi hunnit med att vara upp till Arvidsjaur. Vi åkte över midsommar och stannade där en vecka. Hade tur med vädret, det var inte tokvarmt, men det var uppehåll och inte så värst mycket mygg. Var en sväng upp till min mormor i Arjeplog också, man måste ju passa på att hälsa på när man ändå är upp. Hon blir 93 år i år, men är pigg å glad, fast hörsen är det lite si å så med! Vi hann med att träffa min syster, hennes sambo å deras hund. De firade midsommar med oss och sedan svängde vi förbi dem i Norsjö på hemvägen. Midsommar firades på Gamla prästgården i Arvidsjaur, med dans runt midommarstången, våffelätning å fiskedamm för Siri! =) Blev en lyckad dag med grillat till middag och bra väder. Sen umgicks vi mest hela veckan, Stefan hann vara ute å springa en del å Siri hann hälsa på mormor på hennes dagis! =) Verkar inte som om det kommer att bli nått problem att få Siri att trivas på dagis i alla fall =) Hon ville inte gå därifrån! =)

Tack för en trevlig vecka i norr!

Har sen mest pysslat på här hemma. Hade idag besök av kompisar från Varberg, vilket var väldigt trevligt. Det fina vädret gjorde att vi var ute hela dagen, fika och åt på altanen. Hann en sväng till Borgarparken och busade på gården.

Just det ja, vi hade ju för första gången barnvakt åt båda barnen i helgen! Vi gick på gatufest hos grannen tvärs över vägen och farmor å farfar fick passa barnen och lägga dem. Det gick bara bra och jag å Stefan hade en väldigt trevlig kväll. Fick träffa de flesta grannarna på vår gata, åt å grillade och umgicks! Hoppas att det kommer att bli en årlig tradition.

Mer då, vad gäller Siri så är hon sedan några veckor torr på dagarna och nästan på nätterna också. Har inte tagit bort nattblöjan än, men det är påväg. Hon brukar vakan på natten och vilja gå på toa eller så håller hon sig till morgonen, men då måste man erbjuda toan direkt hon vaknar, annars så kommer det gärna i blöjan. Eskil han lärde sig igår att klättra upp i soffan, hann med att ramla ner också - vår lilla klätterapa. Han klättrar gärna å på allt!

Han inga fler stora planer för sommaren å semestern. Ska göra dagsturer till Furuvik å Järvzoo, sen kommer mina föräldrar ner en sväng och så har vi en massa pyssel med huset också. Så vi får väl se om jag ändå hinner blogga lite emellanåt! =)

Ha nu en bra sommar alla - det ska jag ha!

På återhörande!

Så bjuder jag på en kavalkad av bilder:

Midsommar!

Siri på dagis å pyssel med mormor! Gräsklippning i Deppis eller hur det nu var! =)

Siri gillade den lilla älgen =) Även grannarnas studsmatta var skoj! Besök hos gammelmormor Ella å sist en bild på systerystrer med sin kula =)

Premiärsovning på hotell för Eskil i Umeå. Siri å Eskil badar å roar sig väldigt bra! Sist en bild på hur det kan se ut om man heter Eskil å ätit själv! =)

Blev matstopp på IKEA på hemvägen, passade på att äntligen köpa denna fina å mäktiga tavla, som nu pryder trappväggen hemma hos oss! =)