Förlossningen

6 veckor blev Siri igår, tänk vad allt går snabbt. Men fortfarande är det en vecka kvar till det när hon skulle ha varit född!

Idag har vi bara tagit det lugnt framför TV'n som visat skidor hela dagen, inte illa. Det var varit lite för kallt idag också för att gå ut, men håller tummarna för att det blir mildare till veckan. Ska till sjukhuset imorgon i alla fall, på återbesök hos läkaren. Det blir säkert vägning och mätning också, spännande att se hur mycket över 3 kg som Siri väger nu =)

Jag har ju inte berättat något om hur hela förlossningen gick till, så tänkte dra det lite kort nu.

Allt började som sagt lördagen den 28 november, på morgonen. Var på toaletten runt 5, hade lite vattnig flytning, men tänkte inte mer på det, gick å la mig igen. Steg sedan upp runt 6.45 och då "gick vattnet". Det kom inte så mycket, men jag förstod att det inte bara var en flytning. Gjorde testet vi hade fått tips om på föräldrakursen dagen innan, att sitta ner och lyfta ett ben i taget för att se om det sipprade vatten, vilket det gjorde. Inte mycket, men det kom lite. Kände inte så mycket, men började få lite molvärk. Eftersom jag hade haft en så lätt graviditet fram tills då, inte ens illamående eller några andra direkta graviditesbesvär, så kändes det som om man ville kolla upp detta. Låg kvar i sängen ett tag, molvärken tilltog lite ibland, men det var inte så farligt. Ringde till förlossningen kring 8, de tyckte att vi kunde komma in för en koll, men sa att vi kunde ta det lugnt. Vi klädde på oss, Stefan tog nån macka till frukost, jag kände inte för att äta och sen tog vi bilen, trots att vi ser sjukhuset från vårt köksfönster =)

Väl inne så fick vi vänta ett tag innan de kom och satte på mig CTG'n. De hade en annan förlossning på gång, en som föddes i vecka 35, fick vi veta sen. Fullt upp på neo denna dag med andra ord. I alla fall, 9.15 är jag inskriven, var lugnt när jag kom in, tyckte att molvärken hade avtagit lite. Fick sedan värkar ganska jämt, först ca 10 min mellan och sedan tätare å tätare. Kring 10 skickade barnmorskan hem Stefan för att hämta blodgruppspappret, vilket jag hade stått å fingrat på innan vi for, men lagt tillbaka för jag tänkte att "inte skulle jag behöva det nu". Tur att vi bor så nära, för när Stefan kommer tillbaka, starx efter 10, så är jag flyttad till förlossningssalen. Sen går allt ganska snabbt, jag får hjälp att byta kläder, vankar av å an ite, börjar må illa och får lägga mig på britsen och läkaren kommer in kring 10.30. Han gör den första undersökningen då och konstaterar att jag är 9 cm öppen! Då blir det fart på alla, jag får sprutor och det förbereds för dropp, kortison för Siris lungor och bedövning för att förbereda eventuell klippning. Jag försöker hänga med i vad som händer, men koncentrerar mig mer på värkarna. Får lustgas som enda bedövning, vilket är bra som avledning, men tycker inte att det hjälper som smärtstillning så mycket. Krystvärkar startar 10.48 och efter 4 stycker så kommer lilla Siri 10.58 med hjälp av sugklocka. Jag får henne på bröstet tvärt, medan de klipper navelsträngen och sedan går de iväg med henne. Stefan får följa med och han får höra henne skrika för första gången. Hon andades själv just i början. Jag hann till och med hålla henne i famnen när hon var en timme gammal och innan hennes andning började krångla lite.


Första bilden på Siri när jag håller henne en timme efter förlossningen.
Allra första bilden på Siri - 1 timme gammal!

Resten vet ni nog. Det blev 16 dagar på sjukhuset och ytterligare några dagar hemma med sond. Nu helammar hon, äter, sover och bajsar =) och är världen gulligaste å sötaste dotter! Varför Siri kom så tidigt vet vi inte. Hon ville helt enkelt bara fira denna jul med oss.

Nä, dags att kanske få lite gjort, ska byta gardiner nu när julen är slut. Bäst att passa på när Stefan är hemma, så kan han hålla lite koll på skruttan =)

Vi har satt ut kort i tidningarn nu. Var med i HT i fredags å igår i PT, kommer med i Norran till veckan någon dag.

Så lite nytagna bilder. Bäst att passa på att ha kameran framme när hon är vaken =) Passade även på att prova klänningen hon fick av moster (den grå), å den passade, så den får hon ha på imorgon när hon ska till farbror doktorn =)

En glad tjej mamma, sluta ta en massa kort nu! SÖting! Siri å hennes kompisar, Agnes och Clara =)

Ha en bra kväll alla!

/Sara


Kommentarer
Postat av: Emelie

hon ville vell bara ut och få fira jul med mej såklart :D

2010-01-10 @ 17:16:15
Postat av: Mormor å morfar

Vi som vet säjer inget! Kramar till er alla!

2010-01-10 @ 23:45:31
Postat av: Moster

Hon passade ju i klänningen, riktigt nice! =)

Hon ser ändå inte så stor ut om man kikar på nallarna.. men visst har hon vuxit ändå från de första korten. =)

Nåja, jag har som sagt slängt iväg en beställning på Fuji så det kommer nog nå sirikort till veckan som jag får sätta in i albumet! =) Mosters lilla hjärtegryn! :)

Kramar

2010-01-11 @ 11:26:36
Postat av: Mattias

Det var en spännande beskrivning av dagen D! Och så skönt att allt gick bra!

2010-01-18 @ 16:38:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0